23.11.14

JERUK KEDONGDONG ASAM BOI

-Assalamualaikum-
Selamat berhujung minggu, selamat hari ahad. Jangan main hujan mentang mentang sekarang ni musim tengkujuh kan. Biasa lah Malaysia ni hujung tahun memang terkenal dengan musim tengkujuh lagi lagi kalau sebelah pantai timur sana. Berwaspada kalau ada amaran amaran banjir tu. Anak anak tu pantau. Jangan dok lepas ja tak kira la besar ke kecik ke. BAHAYA !

Ehhh membebel pulak iolsss,
Ok disebabkan Johor pagi ni cerah terang benderang. ( update entry ni petang hujan lebat)
Pagi pagi cik belbel bangun cik belbel ternampak satu besen buah kedongdong ni. Haa apa lagi dalam kepala ni dok ingat jeruk magga aritu je. Magga takde kita bedal je lah kedongdong ni.

Dulu cik belbel guna asam merah tu, tapi kali ni cik belbel try asam putih pulak. Kali ni cik belbel yang buat jadi cik belbel tak letak lada cili sebab cik belbel tak suka la makan buah dengan lada. Apa kepelek tu.


Ni lah rupa dia. Nampak menarik kan? lepas siap semua kita apa yang letak plastik nipis tu, apa apa je lah. lepas tu simpan dalam peti dalam 1 - 2 jam. makan sejuk sejuk la sedap. Kalau macam mangga bila letak dalam peti dia berair dan lembik. tapi kalau ni dia still keras dan sedap. 

OK? Jom try !

14 comments:

  1. telan air liur aih...

    ReplyDelete
  2. woi nak ah ..... jelouse ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat dikebumikan di dalam perut

      Delete
    2. cirit lah hg .. aku balik kg buatkan eh ? . tak nk taruk lada .. TQVM

      Delete
  3. Buah amraaa. Sedap cheq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buah amra tu buah apa hakak??

      Delete
  4. wah sedap nyewwwww........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedapp. Cik belbel lagi suka yang ni dari mangga

      Delete
  5. aieeeeeeee! terliur! dah macam orang mengandung pulak lapar mende asam tetiba .___.

    ReplyDelete
  6. wah ,sedapnya ..lama tak makan kedondong

    orang utara panggil buah amra


    NadiaMansor menulis tentang.. : Hapuskan Gelaran Si Kurus Kering

    ReplyDelete
  7. Pernah buat jeruk mangga dulu...nanti nmak try lah pulak jeruk kedondong ni...hrmm...telan air liur dah nih hehe
    Cara hilangkan parut jerawat dengan berkesan

    ReplyDelete
  8. ommo!!! sedapnya..duk pikir lama dah nak buat buah amra asam boi ni..tapi tak jumpa lagi buah ni ..

    ReplyDelete
  9. mmmm...sedapnye :) Kecur air liur tengok..hikhik

    ReplyDelete

tick Notify Me untuk tahu cik belbel balas apa :)
Terima kasih singgah yaa !

ALHAMDULILLAH SYUKUR...

lagu